zondag 3 mei 2009

K. van het Reve | Waarom Russisch leren?

K. van het Reve – Waarom Russisch leren? Voordracht in het kader van de Alexander Hegiuslezing 1991 door Prof. dr. Karel van het Reve. Raalte, Uitgeverij Langhout & De Vries, 1991, 46 pagina's.


Na het lezen van Waterdrinkers Kaviaar en ander leed, waarin het overlijden van Van het Reve in 1999 wordt herdacht, had ik de behoefte iets van de man zelf te lezen. Het werd als eerste deze voordracht, die op 31 mei 1991 in Deventer is gehouden.

Helaas heb ik nooit de gelegenheid gehad om Van het Reve in levende lijve te horen spreken. Toen ik begon aan mijn studie Russisch in 1991 sprak Van het Reve nog maar weinig in het openbaar. Daarom was het juist deze lezing die mijn aandacht trok bij het doorbladeren van de lange lijst publicaties die in het bezit zijn van de bibliotheek van de Rijksuniversiteit Groningen.

Van het Reve’s stem en intonatie zijn door de veelvuldige optredens in de media meer dan bekend, waardoor het bij het lezen toch was alsof ik hem de lezing zelf hoorde uitspreken. Verder vond ik het een genot om Van het Reve op een luchtige manier een aantal grammaticale bijzonderheden van het Russisch te zien behandelen als hij beschrijft wat voor hem persoonlijk het nut van zijn studie van het Russisch is geweest.

Het lezen van de voordracht was verder een geruststelling voor mij: Van het Reve’s conclusie is dat het geen tijdsverspilling is om nutteloze zaken als het Russisch te leren. Juist het niet leren van die zaken, terwijl ze wel worden aangeboden is tijdsverspilling.

Karel van het Reve | Literatuurwetenschap
K. van het Reve | Met twee potten pindakaas naar Moskou

Karel van het Reve op Wikipedia
Karel van het Reve

flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten