zondag 5 juli 2009

Bas Heijne | Hollandse toestanden

Bas Heijne – Hollandse toestanden Nieuwe opmerkingen over Nederland. Amsterdam/Rotterdam, Prometheus/NRC Handelsblad, 2005, 205 pagina’s.

6 mei 2001 en 2 november 2004 maakten voorgoed een einde aan de illusie dat Nederland een gelukkige uitzondering was. In Hollandse toestanden richt Bas Heijne een nietsontziende blik op een natie die wanhopig op zoek is naar een moraal.
Of het nu over de oorlog in Irak gaat of over de islam in Nederland, steeds weer probeert Heijne te achterhalen war het werkelijk om gaat, wat er achter het opzichtige vertoon in de politiek en in de media schuilgaat. Niets wordt uit de weg gegaan: het misbaar van nieuw rechts, de linkse leegte en het multiculturele melodrama. Niet te vergeten: de onstuitbare opkomst van Patty Brard, het Nederlandse elftal als nationale depressie, de Tokkies als vitaal levensgevoel, en de Hazes-doctrine.
Hollandse toestanden is een even opwindende als urgente bundel beschouwingen voor iedereen die Nederland nog niet heeft opgegeven.


Deze week kwam er een briefje van de bibliotheek, of ik dit boek terug wilde brengen omdat het door een andere lener is gereserveerd. Ik heb het boek al sinds vorig jaar voorjaar in een steeds wisselend rijtje bibliotheekboeken staan die ik, echt waar, binnenkort ga lezen.

Het briefje heeft ervoor gezorgd dat ik deze verzameling essays nu eindelijk heb gelezen, maar het gevolg is wel dat ik het nu toch onder enige tijdsdruk las. Terwijl ik me na De wijde wereld juist had voorgenomen dat ik voortaan altijd voor ieder stukje dat Bas Heijne heeft geschreven ruim de tijd zou nemen.

Heijne bespreekt interessante thema’s, zoals de waan van de dag in de politiek en de media, de manier waarop in onze samenleving over de vrijheid van meningsuiting wordt gedacht of wat hij noemt de Hazes-doctrine: het beschuldigen van een medemens of land van ergere daden dan je eigen daden om zo die eigen daden te rechtvaardigen. Ook bekijkt hij de manier waarop er met cultuur in Nederland wordt omgegaan kritisch. Hoe kan het bijvoorbeeld zo zijn dat een presentatrice van een boekenprogramma trots verkondigt dat zij nooit een boek leest?

Dit is weer een bundel essays die niet alleen prettig leest, maar ook aanzet tot nadenken. Probeer het zelf ook eens!

Bas Heijne | De wijde wereld

Bas Heijne op Wikipedia

flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten