zondag 30 maart 2008

Bernlef | De pianoman

Bernlef – De pianoman. Amsterdam, CPNB, 2008.

‘De eerste drie jaar van zijn leven sprak Thomas Boender geen woord. Zijn vader Jelle en moeder Tsjitske zeiden alleen het hoognodige tegen elkaar.’


Ik sta altijd een beetje dubbel tegenover boekenweekgeschenken, omdat ik nogal eens het gevoel heb dat het lang niet alle schrijvers lukt om een verhaal in de vorm van een novelle te schrijven. De pianoman kent dit probleem niet. Bernlef vertelt in ieder geval een afgerond verhaal.

Het eerste gedeelte van het boek vond ik adembenemend. Bernlef gebruikt in dat gedeelte naar mijn mening prachtige, afgemeten woorden en zinnen om Thomas Boenders strijd met taal te beschrijven. Een genot om te lezen!

Het tweede deel, waarin het lot van Thomas wordt opgehangen aan het waargebeurde verhaal van The Pianoman, die in Engeland op het strand opdook, vond ik veel minder aansprekend. In de eerste plaats omdat het voorval natuurlijk bekend is uit de media, waardoor je de afloop van het boek enigszins kunt voorspellen. Ook vind ik het erg jammer dat het spel met de taal uit het eerste deel niet in het tweede deel terugkeert. En zo had ik toch weer met een beetje ontevreden gevoel na het lezen van een boekenweekgeschenk.

Bernlef | De rode droom

Bernlef op Wikipedia
Boekenweekgeschenk op Wikipedia

flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten