vrijdag 29 januari 2010

Paulien Cornelisse | Taal is zeg maar echt mijn ding

Paulien Cornelisse - Taal is zeg maar echt mijn ding. Amsterdam, Contact, 2009 (1), 231 pagina's.

Waarom mensen die zeggen 'als ik even heel eerlijk ben' eng zijn. Waarom 'focking' niet hetzelfde is als 'fucking' en 'seks' niet hetzelfde als 'sex'. Waarom 'oké' het nieuwe 'ja' is en 'ieuw' het nieuwe 'urlg'.
TAAL IS ZEG MAAR ECHT MIJN DING gaat over taal. Niet over hoe mensen met elkaar zouden moeten praten, maar over hoe ze dat per ongeluk doen.


Weer liet ik mij verleiden tot het lezen van een bestseller. Ook tegenover dit boek sta ik nu ik het uit heb met gemengde gevoelens. Aan de ene kant is het leuk om op lichtvoetige, vaak humoristische toon over het Nederlands te lezen. Cornelisse heeft zeker een scherp oog voor hoe wij Nederlanders met onze taal omgaan. Ze signaleert allerlei ontwikkelingen, zoals kleine meisjes die vol afschuw ieuw! roepen of mensen die alleen in verkleinwoordjes spreken.

Tegelijkertijd raakte ik gaandeweg steeds meer teleurgesteld, omdat de stukjes toch wat minder diepgang hadden dan ik verwachtte. Blijkbaar had zich in mijn hoofd het idee gevormd dat er ook wat taalkundige uitleg aan de observaties zou worden meegegeven. Dat ligt natuurlijk aan mijzelf, maar toch.

Paulien Cornelisse

flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten