dinsdag 1 juli 2008

Dolf Jansen | Altijd verder

Dolf Jansen – Altijd verder. Amsterdam, Thomas Rap, oktober 2007 (2), 366 pagina’s. September 2007 (1)

‘Eigenlijk heb nooit een baan gehad. Een echte baan. Wat dat betreft ben ik net een topsporter.’

Dolf Jansen (bouwjaar ’63, 61 kilo, rusthartslag 38) is een fervent hardloper. Hij loopt vaak, ver en al zo’n 29 jaar. Is het dan, na zo’n 115.000 kilometer, niet eindelijk tijd om te vertellen waarom? En waar? En hoe hard, hoe mooi, hoe lekker, hoe zwaar?
Dolf vindt van wel.

Altijd verder gaat over de pijn van het tempo, het branden van de longen, het schroeien der spieren, het snijden van de wind, het kraken van de voeten, het piepen van de liezen. En wat er verder allemaal zo vreselijk lekker is aan hardlopen…

Dolf Jansen is naast hardloper ook cabaretier, columnist, schrijver, radiomaker, tv-presentator en zanger. Eerder verschenen bij Thomas Rap de bundels Stopnaald in maillot, Man zkt. Sport (vrouw geen bezw.), 100 op de schaal van lief, Spierbundel, Gedichten om te huilen, Duikplank zonder zwembad en It is what it is.


In vergelijking met de vorige verzameling columns en verhalen die ik van Jansen las maakt dit boek een verzorgde indruk. Toen had ik de indruk dat er geen redacteur aan de uitgave te pas was gekomen, nu heb ik die indruk niet. De taal ziet er verzorgd uit en er is een verklarende woordenlijst opgenomen, waarin hardloopfenomenen beschreven en hardlooptermen uitgelegd worden.

Wat niet veranderd is, is het enthousiasme waarmee Jansen over zijn passie lopen (nadrukkelijk niet hardlopen) schrijft. Ook is Jansens stijl niet veranderd . Zoals hij in cabaret- of tv-programma’s razendsnel hele zinnen als tussenwerpsels uitspreekt of van onderwerp naar onderwerp springt, zo doet hij dat hier ook.

Ik kan me weliswaar op geen enkele manier inleven in de wens om één, liefst twee keer per jaar zo hard mogelijk een marathon te lopen, maar ik heb wel genoten van dit boek. Jansen beschrijft veel momenten uit zijn loopcarrière, van het allereerste begin – toen hij als puber eerst niet bij daglicht durfde te lopen – tot het recente verleden, waarin hij geplaagd wordt blessures, maar waarin hij twintig kilometer lang de rol van haas mag vervullen voor een professionele marathonloopster.

Hou je van lezen en van hardlopen, dan kun je je met dit montere, tot gniffelen dwingende boek geen betere motivatie wensen! Het was een genot om dit boek te lezen in een periode waarin ik met de laatste weken van eigen eerste beginnersschema bezig was. Qua afstand en tijd valt mijn prestatie volledig in het niet bij dat wat Jansen doet, maar voor mij is het bereiken van het einde van dit eerste beginnersschema (er volgen er nog twee, als alles volgen plan verloopt) een even grote mijlpaal als het lopen van een snelle marathon voor Jansen is.

Dolf Jansen

Dolf Jansen | Spierbundel

flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten