zondag 20 februari 2011

Rick de Leeuw | Comeback!

Rick de Leeuw - Comeback!. Amsterdam, Nijgh & Van Ditmar, 2004, 160 pagina's.

Een oude zanger slijt zijn dagen in stamcafé De Laatste Pomp en besluit zijn memoires op schrift te stellen. Terwijl hij Jimmy d'Amore in het leven roept, zijn alter ego die met The Hooligans of Love de wereld wil veroveren, wordt hem het aanbod gedaan om een comeback-tournee te maken. Al snel bevindt hij zich wederom op het glibberige pad van de showbizz...
Samen met Harrie, de wijze kroegbaas van De Laatste Pomp, en Jenny, die vrouw die hem in zijn plannen en angsten bijstaat, probeert hij zijn tweede carrière anders te laten verlopen.
In korte hoofdstukken vertelt Rick de Leeuw een verhaal over dromen, hoop, twijfel en ambitie.

Rick de Leeuw (1960) is zanger, dichter en songschrijver. Eerder verschenen van zijn hand de roman De laatste held en de dichtbundel planeet jeugd.


De inhoud van Comeback! – een al wat ouder wordende muzikant die probeert zijn carrière een tweede leven in te blazen – doet me denken aan de hoes van de cd Met hart en ziel van de Tröckener Kecks. Geen associatie die zomaar uit de lucht komt vallen. De Leeuw speelde vroeger in die band – een van de eerste bands die ik ooit live heb gezien.

Comeback! is zeker geen meesterwerk, maar wel een aardig boekje. Dat vind ik vooral door de vorm die De Leeuw heeft gekozen. De Leeuw vertelt niet alleen hoe de niet al te hoopgevende herstart van de carrière verloopt. Hij verweeft fragmenten uit de mislukte memoires van de oude zanger en de fictieve roman die hij vervolgens over Jimmy d’Amore besluit te schrijven met het verhaal over de tweede carrière. Dat maakt het een afwisselend boekje, dat door de vele dialogen die alle in de directe rede zijn geschreven, dat snel wegleest.

Helaas beklijft het verhaal niet echt. De grote zaken die op de omslag worden vermeld: 'dromen, hoop, twijfel en ambitie' zitten er weliswaar in, maar de hoofdstukken zijn zo enorm kort, dat het bij mij maar niet wilde blijven hangen. In mijn herinnering maakte De laatste held, waarin De Leeuw zijn jeugd op een kostschool en fascinatie voor voetbal beschrijft, indertijd meer indruk op me. Misschien moet ik dat maar eens herlezen. En als ik dan toch bezig ben, dan kan ik ook Leo Kenters De Kameleons eens herlezen.

Rick de Leeuw op Wikipedia

flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten