vrijdag 2 januari 2009

Jonathan Safran Foer | Everything is Illuminated

Jonathan Safran Foer – Everything is Illuminated. London, Penguin Books, 2003 (2), 276 pagina’s. 2002 (1).

A young man arrives in the Ukraine, clutching in his hand a tattered photograph. He is searching for the woman who fifty years ago saved his grandfather from the Nazis. Unfortunately, however, he is aided in his quest by Alex, a translator with an uncanny ability to mangle English into bizarre new forms; a ‘blind’ old man haunted by memories of the war; and un undersexed guide dog named Sammy Davis Jr. Jr. What they are looking for seems elusive – a truth hidden behind veils of time, language and the horrors of war. What they find turns all their worlds upside down…


Ik heb dit boek tijdens tijdens de feestdagen voor de tweede keer gelezen, als voorbereiding op het voor de tweede keer kijken van de verfilming van dit boek.

Bij het herlezen van een boek kun je soms overvallen worden door teleurstelling, zeker als je ook de verfilming al hebt bekeken. Dat was bij Everything is Illuminated zeker niet het geval. Het verhaal over wat er precies in de Tweede Wereldoorlog in Trachimbrod is gebeurd, bleef even schrijnend en tegelijkertijd hilarisch.

Deze keer viel me nog meer op hoe meesterlijk Foer de worsteling van de Oekraïense Alex met het Engels verwoordt. Ik ken de Nederlandse vertaling van het boek niet, maar het lijkt me niet gemakkelijk om dit even goed en tegelijkertijd hilarisch naar het Nederlands te vertalen. Ook de wisselwerking tussen generatiegenoten Alex en Jonathan, geboren in twee totaal verschillende systemen en families, sprak me erg aan.

Dit boek blijft dus een van mijn favoriete boeken. En mijn voornemen voor dit weekend is dan nu echt de film nog eens te bekijken.

Jonathan Safran Foer op Wikipedia (Engels)
Everything is Illuminated op IMDB (Engels)

flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten