vrijdag 23 mei 2008

Anya Ulinich | Petropolis

Anya Ulinich – Petropolis. London, Penguin Books, 2007, 324 pagina's. 2007 (1)

After losing her father, her boyfriend and her baby, Sasha Goldberg decides that getting herself to the United States is the surest path to deliverance. She grits her teeth and signs up for a mail-order bridal service. But she finds that life in suburban Phoenix with her Red Lobster-loving fiancé isn’t much better than life in Siberia. So she takes off across America on a misadventures-filled search for her long-lost father. Petropolis is a hilarious and moving story about the unexpected connections that create a family and the faraway places that we end up calling home.


In deze debuutroman beschrijft Anya Ulinich hoe Sasha, een jood-zwart Russisch meisje, vanuit het plaatsje Asbestos 2 (gesitueerd in Siberië) via een verloofde die ze in Moskou ontmoet dankzij de inspanningen van een bureau voor postroder-bruiden in Amerika terechtkomt, om daar uiteindelijk haar vader terug te vinden, die voor het uiteenvallen van de Sovjetunie naar Amerika is geëmigreerd.

Ulinichs hoofdpersonage, Sasha, valt overal uit de toon, door de combinatie van haar kroeshaar en donkere huid met haar Joodse achternaam, haar te zware lichaam, haar relatieve gebrek aan tekentalent. Zij voelt zich nergens thuis. Doordat het boek vanuit haar perspectief is geschreven, werkt het boek – waarin je veel met humor beschreven wonderlijke gebeurtenissen zult lezen – tegelijkertijd vervreemdend. Het gebruik van vervreemding kan soms afstotend werken, doordat je je niet meer kunt identificeren met de personages en gebeurtenissen, maar dat is bij deze roman absoluut niet het geval. Integendeel, mijn ervaring is juist dat ik steeds “nog even een paar bladzijden wilde lezen”.

Omdat ik nu eenmaal erg geïnteresseerd ben in Rusland sprak het eerste gedeelte, dat in Siberië speelt, me het meeste aan. Ik heb herhaaldelijk hardop zitten lachen. Wel viel me op dat er in de hele roman nogal veel Russische uitdrukkingen gebruikt werden, die in de Penguin-uitgave die ik heb niet werden verklaard. Ik me voorstellen dat dat een hindernis is als je het Russisch niet machtig bent. Maar misschien is er in andere uitgaven wel een lijstje opgenomen? Laat het je er in ieder geval niet van weerhouden om dit prachtige boek te lezen!

Anya Ulinich | Petropolis

Anya Ulinich (Engels, met voorbeelden van haar tekeningen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten